27. 3. 2011

Hranice slobody v náboženskej činnosti

Prednáška PhDr. Imricha Degra, PhD. pre doktorandov TF dňa 24.3.2011 v Košiciach.

Boh ako hranica
Realizácia vzťahu človeka a boha:
-          naturálna afirmácia Boha
-          náboženstvo
-          antináboženstvo
-          všetko, čo sa týka vzťahu človeka a Boha
-          je zrozumiteľnou len vďaka pochopeniu:
-          existujúceho sveta
-          samotného človeka
-          tu objavujeme Boha ako hranicu ľudskej slobody
-          sme konfrontovaní s konkrétnymi prejavmi tohto vzťahu v rôznych:
-          náboženstvách
-          pseudonábožen­stvách
Boh ako hranica
Pred filozofickým i náboženským poznaním Boha je ešte poznania, ktoré získavame prirodzene i spontánne silou rozumu:
 -   je výsledkom spontánnej reflexie nad svetom prírody i nad existenciálnou situáciou človeka.
- je najfundamentálnejším zdroj uvažovania o Bohu a základom všetkého ďalšieho poznávania Boha.
- môže u každého človeka prebiehať iným spôsobom, ale vždy v ňom vystupuje prvenstvo afirmácie existencie jestvujúcich vecí i osôb
          reality nezávislej od nás vo vzťahu k vedomej afirmácii vlastného „ja“
Univerzum a poriadok i rytmus v ňom vyvoláva v nás otázku po jeho autorovi.
Hraničné existenciálne situácie provokujú v nás otázky o zmysle i smerovaní života:
- prežívanie pominuteľnosti vzbudzuje v nás túžbu „upevnenia“ svojho života
- perspektíva smrti vyvoláva v nás otázku zdroja života i jeho zmyslu
- prežívanie pominuteľnosti i túžba upevnenia života vyvoláva v nás potrebu existencie niekoho, kto by umocnil jeho život.
Sme religiózni – schopní formulovať pojem Boha i nadviazať s ním kontakt.
Filozofická analýza reálneho sveta:
- akt existencie nepatrí k podstate bytí daných nám v bezprostrednom poznaní
          existujúce univerzum sa nám v základnom spontánnom poznaní javí ako mnohoraká, zložená a nestabilná skutočnosť vo svojej existencii
          bytia majú svoju existenciu, ale nie sú existenciou
- existencia takýchto bytí sa dožaduje vysvetlenia cez vonkajšie a nie vnútorné činitele
          pýtajúc sa na poslednú príčinu existencie týchto bytí prichádzame k záveru, že jestvuje bytie, ktoré je existenciou.
Bytie, ktoré je existenciou:
- je jediným bytím, ktoré existujúc samo cez seba
- všetko, čo má existenciu pochádza od neho
- je príčinou vzniku náhodných bytí a ich určenia
- vďaka nemu je celá realita
          inteligibilná - racionálne poznávateľná
          amabilná - dobrá, lebo existuje s bohatým rôznorodým obsahom
- ako najvyššie i osobné Dobro stáva sa motívom chcenia i posledným cieľom existencie i konania každého bytia
Skúsenosť vlastného bytia:
- sme bytím v sebe i bytím pre seba
- natoľko realizujeme seba, nakoľko sme otvorení na druhé bytia
- sme závislí na obklopujúcej nás realite
- sme náhodnými bytiami od prvého momentu nášho života
          spontánne hľadáme začiatok - zdroj nášho života
          kladieme si otázku o smerovaní života
hľadajúc základ svojho bytia, hľadáme nielen svoj pôvod, ale aj cieľ
uvedomujeme si, že existuje veľa cieľov, ale žiadny konkrétny cieľ nedokáže adekvátne uspokojiť našu naturálnu túžbu.
v našom konaní sa prejavuje transcendentný rozmer ľudskej existencie:
- sme neohraničene otvorení:
          na všetku pravdu, na absolútnu pravdu
          na všetko dobro, na absolútne dobro
- majúc tak veľké možnosti, nie sme nutným bytím
- na tejto zemi, nikdy nebudeme úplne naplnení
          žiadna čiastočná pravda neaktualizuje úplne potencialitu ľudského intelektu
nedokáže to ani pravda o existencii Boha i jeho afirmácia, keďže ľudské poznanie Boha je vždy nedokonalé.
          adekvátnym predmetom ľudskej lásky sú iné osoby, ktoré na lásku môžu odpovedať láskou
napriek tomu druhý človek ako osoba nie je schopný aktualizovať všetky potenciality ľudskej vôle, chcenia a lásky
posledným predmetom, ktorý dokáže úplne aktualizovať všetky potenciality vôle je transcendentné „Ty“
Žiadna pravda ani dobro dosiahnuteľné v tomto živote nás nemôžu naplno uspokojiť - naplniť možnosti ľudského poznania i lásky. Preto aktualizácia - naplnenie človeka ako osoby - sa realizuje v perspektíve Boha.
Sme otvorení voči plnej Pravde a plnému Dobru:
- nášmu poznaniu reálneho sveta korešponduje vždy prvý pohyb vôle v smere dobra
- existujúci obsah bytia priťahuje k sebe v akte chcenia našu vôľu, vzbudzujúc v nej priradenie k reálne existujúcemu dobru, ktoré sa nám javí analogicky
          toto v nás vyvoláva nezanikajúcu túžbu po šťastí, ktorá je neuvedomelou túžbou po Bohu ako čistom Dobre, a preto je posledným cieľom všetkého konania.
Otvorenosť na nekonečnosť sme schopní postrehnúť v troch rovinách:
- vnútornej skúsenosti človeka so sebou samým (uvedomenie si seba ako subjekt činnosti);
- analýzy osobného konania človeka (poznania, lásky, aktov rozhodovania);
- analýzy tvorivosti človeka (kultúra).
Uvedené fakty vysvetľuje teória participácie:
- človek je v troja­kom vzťahu voči Bohu - Boh ako príčina všetkého je:
          účinnou príčinou (zdroj vzniku i trvania existencie);
          vzorovou príčinou (zdroj racionálnosti);
          cieľovou príčinou (motívom i posledným cieľom)
Tento vzťah nezávisí na tom, či si ho uvedomujeme alebo nie, či ho afirmujeme alebo odmietame.
Ako osoby sme schopní si ho uvedomiť, uznať ho, vstúpiť do neho i vyjadriť ho.
Záver
participácia náhodného bytia na Absolútnom bytí je ontickým základom náboženstva
to, že sme otvorení pre Absolútne dobro, je pre nás výzvou k rozhodnutiu:
- aby sme dobrovoľne afirmovali nasmerovanie k Dobru ako poslednému cieľu.
Realizácia vzťahu človeka a Boha
prirodzená afirmácia Boha človekom
afirmácia Boha
- v náboženstvách
- v pseudonáboženstvách
          pri vyjadrovaní svojho myslenie i postojov voči Bohu používame rôzne znaky, symboly i obrazy
          sú kultúrne podmienené a relativizované v rovine poznania, morálnosti i spoločenského života
          toto vysvetľuje existenciu rôznych náboženstiev (pluralizmus religiozity)
Naturálna afirmácia Boha
   uznanie Boha ako zdroja i cieľa nášho konania:
- ide o rozhodovanie vo vzťahu k realite, ktorú poznávame i určitým spôsobom prirodzene milujeme
- podriaďujúc sa:
          dob­ru ako dobru v základnom nasmerovaní našej vôle
          rozhodovaniu vo vzťahu k transcendentnu, ktoré sa javí ako príčina videnej reality
Sme alebo nie sme slobodní v tejto naturálnej afirmácii Boha?
smerovanie k dobru je motorom všetkého nášho konania
- toto smerovania k dobru nie je negáciou slobody
- participujúce bytie smeruje k dokonalosti participovaného
- narážame tu na prekážky vyplývajúce z faktu stvorenia a náhodnosti:
          náhodnosť poznania i milovania
          sú vystavené omylom
Máme len nepriame poznanie Boha ako posledného cieľa
- nemajúc plné poznanie kým je Boh, nie sme determinovaní teoretickým súdom
- vždy sa môžeme zastaviť na nejakom dobre, ktoré nie je Bohom
- alebo majúc mylné chápanie Boha neuznáme ho za najvyššie Dobro nášho osobného života.
Z aspektu vôle:
- rôzne druhy dobier zodpovedajú rôznym druhom lásky
- hľadáme veľa dobier i nachádzame v nich uspokojenie, no predovšetkým hľadáme lásku osôb
-     nemáme bezprostredné videnie Boha.
          môžeme svoju žiadostivosť zastaviť na dobrách, ktoré nie sú absolútne i uznať ich za také
                                                                              Autor: PhDr. Imrich Degro, PhD.
                                                                                            Foto: www.postoy.sk

Žiadne komentáre: